zaterdag 23 april 2016

De Stadswaard

Nijmegen kan er geen genoeg van krijgen, we gaan nóg een nevengeul graven. :-)
1.100 meter lang dit keer.
Beginnend vlak bij de oude Waalbrug, richting "stroomopwaarts". Eigenlijk tussen Waalbrug en Vlietberg. Het gebied heet "de Stadswaard".
Het wordt geen nevengeul zoals we die nu kennen als Spiegelwaal, maar meer een mooi natuurgebied.

Vandaag, 23 april 2016, heb ik er enkele foto's gemaakt. Op het bord staat "klaar eind 2016". Sinds ik gezien heb hoe snel de "echte" nevengeul ontwikkeld is geloof ik dat ook nog.
Maar nu is er weinig anders te zien dan borden en omgezaagde wilgen.

Kijk maar even mee. Een klik op een foto geeft een vergroting.

Eerst het gebied. Deze kaart heb ik geleend uit een "factsheet" op deze fraaie website.
De Stadswaard is geprojecteerd op een oude kaart, want kijk maar eens naar de "Lentse" oever van de Waal. Zo was het vóór 2011.

Ik heb de foto's gemaakt bij de rode stip op de Waalbrug en bij rode stip midden onder.
In het vierkant komt een nieuwe voetgangersbrug te liggen.

































Gezien vanaf de oude Waalbrug: de voetgangersbrug over 't Meertje naar de Stadswaard. Hierachter start de geul.
Links van de voetgangersbrug en de strekdam-meteen-daarachter (links midden) komt de ingang van "de tweede nevengeul". Zie het kaartje.
BIj de onderste rode stip op het kaartje.Hier kijk ik richting oosten, de Waal stroomopwaarts. Hierachter komt de geul.
Zelfde locatie, nu stroomafwaarts. Zie links de voetgangersbrug over 't Meertje verscholen liggen.
De eerste voorbereidingen?
De huidige bewoners, Gallowayrunderen...
...die gezinsuitbreiding hebben gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten